Hej och varmt välkommen till BCAAGuiden! Detta är en sida dedikerad åt kosttillskottet BCAA, här kan du lära dig mer om vad det är, hur/när man ska ta det och vad vetenskap och forskning säger om det. Vi har även testat de populäraste produkterna och skapat en topplista med de enligt oss bästa BCAA på marknaden 2017!

Bakgrund

Hård träning

För att förstå vad BCAA är ska vi först förklara lite grunder. Våra muskler är de mest proteinrika vävnaderna och vi har cirka 600 stycken, borträknat hjärtmuskulatur och den glatta muskulaturen, källa. Musklerna består av cirka 20% protein och om vi inte tillför kroppen tillräckligt med protein kommer den att ta det från musklerna.

Tränar man på gym eller liknande behöver man få i sig extra mycket protein så kroppen kan bygga större och starkare muskler. Det är ganska logiskt när man tänker efter, protein är kroppens byggstenar kan man säga. Att få i sig mycket protein är det enskilt viktigaste kostrådet för hårt tränande individer.

Vad är BCAA?

Nuvarande pulver.

Mitt nuvarande BCAA pulver från Xtend.

Som vi nämnde ovan är protein viktigt att få i sig när man tränar. Protein i sin tur är uppbyggt av mindre beståndsdelar kallade aminosyror. Totalt finns det cirka 500 aminosyror och våra muskler består av 22 stycken. Av dessa 22 aminosyror som bygger upp muskler finns det 8 stycken som är essentiella, vilket betyder livsnödvändiga (siffrorna kan variera lite beroende på hur man räknar). Kroppen kan inte själv tillverka de essentiella aminosyrorna så de måste tillföras via kosten.

Av de essentiella aminosyrorna finns det tre stycken som kallas för grenade aminosyror och det är just dessa som är BCAA! Namnet är en förkortning av det engelska ordet för grenade aminosyror, nämligen Branched-Chain Amino Acid.

De 8 essentiella aminosyrorna har också en engelsk förkortning, vilken är EAA som står för Essential Amino Acid.

Test av de bästa BCAA på marknaden – Topplista

Vi har använt flera av de populäraste pulvren på marknaden och nedanför är vår bäst i test topplista.

#1 Core powder

Ett BCAA pulver från Core

Detta är den godaste och bästa BCAA du kan hitta 2017 enligt oss!

Klicka här för att köpa på Svenskt Kosttillskott!

Läs test och recension på Bcaaguiden.se

#2 Xtend BCAA

Xtend BCAA från Scivation

En klassiker på marknaden med ett mycket attraktivt pris!

Klicka här för att köpa på Svenskt KosttillskottGymgrossisten eller MMSports! (Samma pris)

Läs test och recension av på Bcaaguiden.se

#3 Aldrig Vila

En häftig dryck från Aldrig Vila

Ett lite dyrare pulver men med en riktigt häftig smak! Läs mer i vårt test.

Klicka här för att köpa på Svenskt Kosttillskott, Gymgrossisten eller MMSports!

Läs test och recension på Bcaaguiden.se

#4 BCAA Hardcore

Inte så billigt men kanske det godaste!

Dyraste pulvret i listan man riktigt gott och bra!

Klicka här för att köpa på Gymgrossisten!

Läs test och recension på Bcaaguiden.se

När ska man ta BCAA, hur mycket och varför?

När ska man ta sin BCAA dryck? Den frågan ställer sig många och det enklaste svaret är: i samband med ditt träningspass! Antingen hälften före och hälften efter eller dricka det kontinuerligt under hela passet. När man pratar om rena aminosyror brukar man vilja ta runt 20 gram totalt. Så antingen 10 gram innan och 10 efter eller 20 gram totalt som man dricker under hela träningspasset.

Ett kosttillskott som grenade aminosyror används främst till olika former av styrketräning. Antingen i syfte att få större muskler, starkare muskler, eller både och. När man tränar sina muskler genom olika övningar så bryter man ner dom, man skulle även kunna säga att man skadar dom. Men efter träningspasset i upp till cirka 48 timmer (2 dygn) så kommer din kropp att reparera skadorna på muskeln.

Kroppen är som tur riktigt smart också, den inser att musklerna har fått utföra ett arbete som är för tungt för att dom ska klara av det smärtfritt (det är därför man pressar sig hårt på gymmet/under träning). Kroppen vill att musklerna ska klara av alla påfrestningar dom utsätts för så bra som möjligt. Så när den efter träning reparerar musklerna gör den dom lite större och starkare (beroende på vilken typ av träning du utför). Men om det inte finns tillräckligt med protein (viktigaste byggstenarna till muskler) så har kroppen ingen möjlighet att reparera musklerna till en större nivå. Det är även precis i anslutning till träningen som kroppen allra mest skriker efter protein. Så därför är det allra smartast att ta sitt BCAA pulver just runt träningen.

Grenade aminosyror tas upp extra snabbt och lätt!

Anledningen till att man använder rena aminosyror som BCAA istället för proteinpulver är för att aminosyror kan tas upp mycket snabbare än proteinpulver. Får man i sig protein behöver kroppen spjälka ner det till just aminosyror. Tar man då istället rena aminosyror kan kroppen direkt tillgodose sig dom. Studier har visat att detta kan höja proteinsyntesen med flera 100% jämfört med proteinpulver och man förstår det även rent intuitivt.

Biverkningar, finns det några?

När det kommer till kosttillskott finns det ibland en viss rädsla för att det ska vara ”farligt” eller ge biverkningar. Men du kan vara helt lugn, BCAA är helt ofarligt och har inga biverkningar. Aminosyror är som vi nämnt ovan en beståndsdel av protein som i sin tur är ”vanlig mat”. Med andra ord är BCAA endast fint nedbruten mat som kroppen kan ta upp extra snabbt!

Vetenskap, forskning och studier

Vetenskap, forskning och studier

När det kommer till kosttillskott brukar många (så även vi) främst söka efter produkter som har en vetenskapligt bevisad effekt på människokroppen vid träning och återhämtning. Det finns nämligen många kosttillskott som inte har det.

Hur ser det då ut med studier på just BCAA kosttillskott? Tyvärr finns det inte jättemånga studier gjorda på endast BCAA produkter, desto mer studier finns på EAA, aminosyror generellt och även proteinpulver. Att protein har en positiv inverkan på proteinsyntesen och muskeluppbyggnad kan man idag säga vara helt vetenskapligt bekräftat. Till exempel denna sammanställande studie bekräftar positiva effekter av proteintillskott vid träning och man hittar lätt många fler.

Den finns flera studier på de 8 essentiella aminosyrorna (EAA) och de visar på en bättre effekt än vanligt proteinpulver. Eftersom BCAA utgör 3 av aminosyrorna i EAA plus att leucin är den absolut viktigaste för muskeluppbyggnad kan man logiskt anta att även BCAA är bättre än proteinpulver.

Men det finns ändå ett par studier som uppvisar positiva resultat av BCAA vid träning, nämligen följande:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14998784
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16365096
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10418071

Det finns fler för den som söker och det kommer även ut ny forskning lite då och då. Men sammanfattningsvis kan man säga att det finns stora belägg för att aminosyror, antingen som just BCAA eller EAA, ger bättre effekt för styrka och muskeluppbyggnad!

Sammanfattning

För att sammanfatta det hela kan vi säga: är du seriös med din träning och vill ta den till en ny nivå bör du verkligen testa att använda BCAA. Det finns ett fåtal kosttillskott som har en bevisad effekt vid träning och muskeluppbyggnad, BCAA är ett av dom! Självklart blir man inte större direkt några veckor efter man tar det eller liknande, men i det långa loppet kommer man att tjäna på det. När det kommer till styrketräning är det viktigaste att träna hårt, äta bra och sova. Men för att maximera sin utveckling och få ut de där extra procenten är det i stort sett nödvändigt att använda kosttillskott.

En annan fördel med BCAA pulver är att det är väldigt gott. Att dricka det under hela gympasset är uppfriskande samtidigt som det känns psykiskt bra att konstant tillföra musklerna nytt byggmaterial! Det finns att köpa som pulver, kapslar och tabletter men vi rekommenderar pulver eftersom det är mycket billigare än kapslar och tabletter. Det bästa BCAA 2017 är enligt oss Core BCAA Powder. Det säljs endast på Svenskt Kosttillskott, klicka här för att köpa det!

Vill ni komma i kontakt med oss, klicka här.